TĂMĂDUIREA SUFLETULUI ȘI TAINA SFÂNTULUI MASLU

Predici Martie 18, 2021

Despre TĂMĂDUIREA SUFLETEASCĂ

Citat: Din purtarea necazurilor cu bucurie se cunoaște dragostea noastra pentru Dumnezeu- Autor anonim

Potrivit citatului de mai sus,suntem datori să ne asumăm binele și răul din viața noastră și să primim ceea ce ni s-a dat de către Dumnezeu cu bucurie,in speranța că fiecare părticică din suferința nostră constituie o treaptă a evoluției spirituale și in final o etapă a mântuirii sufletului nostru.

Lumea în care trăim reușește să ne distragă atenția de la planul spiritual.Capitalul,materialul,lipsa acută a timpului dedicat sufletului nostru,toate aceste cumulate ne induc starea de căutare a unei fericiri false,neconformă cu statutul de om creat după chipul si asemănarea lui Dumnezeu.

 În acest context,simțim nevoia de a găsi căi care să ne ducă spre o recuperare a valorilor morale și spirituale și,în acestă privință,să avem din nou accces către tămăduirea sufletească.

         Valorile morale și spirituale sunt,de fapt,sub o formă sau alta,extinderea celor Zece Porunci pe care Dumnezeu le-a oferit omenirii prin mâna lui Moise in Muntele Sinai,cu scopul de a alcătui un ghid de învățătură duhovnicească și care,o dată însușit,să facă din Om un exponent al Dreptei Credințe.

         Gândurile rele mușcă precum niște șerpi vărsând venin în suflet,venin pe care trebuie să îl scoatem afară cu toată sârguința,atunci când se întâmplă pentru ca nu cumva amânarea să facă rana mai cumplită.

         Dacă vom avea întreaga noastra viață în luptă vom scăpa de cursele diavolului și vom reuși la finalul călătoriei noastre prin lumea aceasta să căpătăm cununa birunței.

         Gândindu-ne la jertfa pe care Mântuitorul nostru a făcut-o prin patimi,răstignire și îngropare,avem în fața noastră modelul suprem de jertfire si rabdare,pe care îl putem urma pentru a atinge mântuirea în speranța Învierii Veșnice.

Tămăduirea sufletească o obținem doar raportându-ne la Jertfa Mântuitorului și la modelele de viețuire ale Sfinților,precum și la viața fără de prihană a Maicii Domnului,care ne dau puterea de a trece peste obstacolele acestei vieți pământene și care ne asigură că și noi la rândul nostru ne putem îmbogați cu virtuți care duc la sfințenie.

         După cum afirmam la început,orice lucru,orice stare pozitivă sau negativă vine în viața noastră cu un scop.Acest fapt poate fi interpretat ca o etapizare a vieții,ca o alternare a binelui cu răul,astfel încât omul să conștientizeze diferența dintre cele două.

         Prin comparație,ambele stări,binele si răul,au un rol definitoriu în evoluția spirituală. Atunci când întunericul răului nu primește lumina binelui,sufletul omului intră într-o stare de suferință,într-un labirint al existenței din care poate ieși numai îndrumat.

         Fiecare om are bolile sale trupești și sufletești.Așa cum fiecărui bolnav i se administrează medicamentul potrivit,tot așa fiecare suflet se tămăduiește într-un mod particular.

Deci,după cum nu se oferă tuturor trupurilor aceași doctorie,tot așa și sufletele se vindecă cu diferite învățături și prin diferite mijloace.

         Martori ai diferitelor mijloace de vindecare sunt chiar bolile omului. Unele suflete sunt vindecate de cuvântul potrivit,iar altele de pildele potrivite.

         Pe leneși trebuie să îi deștepți cu lovitura cuvântului,iar pe cei înfierbântați cu duhul să îi oprești cu dogme potrivite,să îi domolești cu blândețe și cu stăpânire.

         Leacurile cele mai eficiente pentru sufletele rănite sunt ascultarea,spovedania și nu în ultimul rând Taina Sfântului Maslu care încununează speranța vindecării.

Taina sfântului maslu

Întelegerea Tainei Sfăntului Maslu începe cu aprofundarea rânduielii acestei taine, ca parte văzută, care are mai multe etape: Sfințirea untdelemnului,ungerea celor bolnavi cu aceasta,citirea celor șapte fragmente de Apostol și de Evanghelie, rugăciunile de iertare și de vindecare,iar ca parte nevăzută,constă în iertarea păcatelor,deci în vindecarea sufletelui.

         Cele șapte rugăciuni diferite,care se rostesc în cadrul acestei slujbe,ocupă locul central,astfel amintind milostivirea și bunătatea pe care Dumnezeu le-a arătat -o întotdeauna oamenilor,în ele se cere păzirea vieții bolnavilor, vindecarea, întărirea trupului, dar și iertarea păcatelor și primenirea întregii sale făpturi printr-o viață închinată lui Hristos.

         Fiecare rugăciune insistă în mod particular asupra unuia sau altuia dintre aspectele enumerate mai sus,în final ducând la mângâierea sufletului,la ușurarea trupului și la tămăduirea duhovnicească legată de cea trupească,cea duhovnicească fiind de fapt prima etapă a vindecării trupești.

         Prima rugăciune sfințește untdelemnul ca UNTDELEMN DE BUCURIE,UNTDELEMN DE SFINȚENIE,PECETE NESTRICATĂ,VESELIE VEȘNICĂ.

         Cea de-a doua rugaciune îl cheamă pe Dumnezeu în ajutor pentru a trimite Harul Său Preasfânt peste oamenii care și-au cunoscut păcatele lor, Domnul fiind rugat să-i ierte pe aceștia și să îi însoțească în viața lor de zi cu zi.

          În a treia rugăciune,care este o invocare direct a lui Dumnezeu, se cere ușurarea durerii,

          Iar a patra rugaciune este adresata Domnului pentru ca acesta să-i ridice pe cei bolnavi din patul durerii,depărtând toată boala și neputința.

          A cincea rugăciune numește pe Dumnezeu TATĂ A ORFANILOR,LIMANUL CELOR  ÎNVIFORAȚI ȘI DOCTOR  AL CELOR BOLNAVI.

          Rugăciunile a șasea și a șaptea, precum și rugăciunea ce se citește în timp ce Evanghelia este deschisă deasupra capului credincioșilor,amintește de umilința cu care trebuie să cădem in fața lui Dumnezeu pentru a afla Mântuirea.

          Toate aceste rugăciuni au rolul de a-l ajuta pe om să conștietizeze păcatul,să-și înțeleagă neputința și să creadă cu tărie că aceste rugăciuni au puterea de a vindeca sufletul necăjit și întristat.

            Creștinul ortodox,supus atâtor influențe negative din afară,ajunge să conștientizeze gravitatea păcatului simțind astfel nevoia unei tămăduiri sufletești.

El va obține iertarea și vindecarea sufletescă și trupească ,dacă se va apropia de Dumnezeu și va trăi respectând rânduielile vieții creștine în cadrul cărora regăsim și Taina Sfântului Maslu.

             Primind și participând la Taina Sfântului Maslu, îl primim pe Dumnezeu Cel care iartă, iar prin Harul Său ne vindecăm sufletele și trupurile.

                                                                                       Amin

 

       Preot  Apopei Constantin,  Parohia  Frumosu                              22.02.2019

Citește alte articole despre: sf. maslu